Thursday, May 28, 2020

Hopeless Power & Old Government

Tidak disangkal lagi, pemerintahan baharu Malaysia memuaskan!.Ramai memuji tidak segan mendoakan namun, setiap kepimpinan pasti ada kelemahan. Manusia punya kekurangan, bukan sempurna semuanya. Sifatnya sempurna jika Allah memberi kuasa. "KUNFAYAKUN" maka jadi jadilah. 

Kita lihat si tua mencoba, si muda berjenaka si pengkhianat bergembira. Bukan mengkritik hanya menilai, tidak memilih hanya memandang. Bahasa menjadi ukuran, manifesto menjadi perjanjian. Si fulan berkata "Manifesto bukan Alquran" nilainya benar namun isinya bertentangan. Ketawa si tua, si cina memberi, si penerima gembira. Katanya nilai bukan segala, diberi percuma, namun golongan berjenaka. Begitulah si cina, berbahas dengan dialognya. Lalu si india bernafas di arena, dengan kencang dan penuh seloka bermadah seperti semuanya salah. Hari ke hari rakyat menilai, katanya negara berhutang berjuta, rakyat menderma membantu derita. Lalu si tua berkata, bermadah dengan angkuhnya di persana arena. Benar kata-katanya bijak, tutur katanya bermakna dari sudut kekecohan dunia. Namun, begitulah si tua, dipuji mangkin meninggi walhal beliau menangis melihat negaranya. 

Kini si tua mengangkat sumpah, tidak lagi memerintah negara berseloka. Diberi dengan kekuasan sementara, alpa leka lupa dan dusta. Janjinya orang muda akan berasa selesa, kini dikubur ditelan usia. Akhirnya si bulan dan si biru bersama, dahulu mereka bermusuh katanya berlainan idea. Dasyat perjuangan datuk-datuk kita, semuanya tua tiada yang muda. Anak muda katanya tidak berpengalaman, tiada kemahiran. Adapun anak muda, dipilih oleh golongan mereka, dikritik dibias sedalam-dalamnya.

Allah turunkan musibah bersama rahmatnya. Tidaklah ujian itu diberikan kepada umat-umatnya untuk dihukum, namun semuanya adalah demi memperingati manusia bahawa dengan sekecil zaharah mampu mengoncang dunia. Allah(S.W.T) berfirman: "Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan,  dan kekurangan dari harta benda serta jiwa dan hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar." (Al-Baqarah ayat 155).


No comments:

Post a Comment